تبلیغات
دین وزندگی دبیرستان (نمونه دولتی مهر) شهر خدابنده - ازدواج‌های متعدد پیامبر از منظر قرآن و تفاسیر (دلیل ازدواج‌های متعدد پیامبر)

آیات قرآن:

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَکَ أَزْوَاجَکَ اللَّاتِی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَیْکَ وَبَنَاتِ عَمِّکَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِکَ وَبَنَاتِ خَالِکَ وَبَنَاتِ خَالَاتِکَ اللَّاتِی هَاجَرْنَ مَعَکَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِیِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِیُّ أَن یَسْتَنکِحَهَا خَالِصَةً لَّکَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَیْهِمْ فِی أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ لِکَیْلَا یَکُونَ عَلَیْکَ حَرَجٌ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا﴿۵۰﴾

تُرْجِی مَن تَشَاء مِنْهُنَّ وَتُؤْوِی إِلَیْکَ مَن تَشَاء وَمَنِ ابْتَغَیْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکَ ذَلِکَ أَدْنَى أَن تَقَرَّ أَعْیُنُهُنَّ وَلَا یَحْزَنَّ وَیَرْضَیْنَ بِمَا آتَیْتَهُنَّ کُلُّهُنَّ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی قُلُوبِکُمْ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَلِیمًا﴿۵۱﴾

لَا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ وَکَانَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ رَّقِیبًا﴿۵۲﴾

{ای پیامبر! ما برای تو همسرانی را که مهرشان را پرداختهای حلال کردیم و همچنین کنیزانی را که (به عنوان غنایم جنگی) خداوند بر تو ارزانی داشته و مالک شدی (بر تو حلال کردیم) و نیز (ازدواج با)دختران عمویت و دختران عمههایت و دختران دایی و دختران خالههایت را که با تو هجرت کردهاند،( برای تو حلال کردیم ) و زن با ایمانی که خود را به پیامبر ببخشد (و مهریهای از حضرت نخواهد) اگر پیامبر بخواهد میتواند او را به عقد خود در آورد (این قانون عقد بدون مهریه ) مخصوص توست نه دیگر مومنان. همانا می‌‌دانیم که برای مومنان دربارهی همسران وکنیزانشان چه حکمی کردهایم. (این برای آن است که) تا برای تو مشکلی نباشد، و خداوند آمرزنده ی مهربان است. نوبت هر کدام از آن زنها را که میخواهی به تاخیر انداز و هر کدام را که میخواهی پیش خود جای ده، و بر تو باکی نیست که هر کدام را ترک کردهای (دوباره) طلب کنی. این نزدیکتر است برای اینکه چشمانشان روشن گردد و دلتنگ نشوند و همگیشان به آنچه به آنان دادهای خشنود گردند، وآنچه در دلهای شماست خدا میداند، و خدا همواره دانای بردبار است. از این پس، دیگر (گرفتن) زنان و نیز اینکه بجای آنان، زنان دیگری بگیری بر تو حلال نیست، هر چند زیبایی آنها برای تو مورد پسند افتد، به استثنای کنیزان، و خدا همواره بر هر چیزی مراقب است. (سوره احزاب/آیات ۵۰ـ۵۲)

شان نزول:

زنی از انصار نزد پیامبر آمد، و آن حضرت در خانهی حفصه بود. زن خود را به جامه و شانه زدن موی آراسته بود. چون وارد شد گفت: یا رسول الله، زن از شوهرش خواستگاری نمیکند و من زنی بدون شویم، مدتی است که شوهری ندارم و نیز صاحب فرزندی نیستم.آیا شما را نیازی هست. اگر نیازی هست، خود را به تو میبخشم، اگر بپذیری. پیامبر گفت: نیک است و در حق او دعا کرد. سپس گفت: ای زن انصاری؟ خدا تو را از پیامبر خود پاداش خیر دهد. مردان شما مرا یاری کردند و زنانتان به من میل نمودند. حفصه به او گفت: چه زن کم حیایی هستی و در برابر مردان چه جسارتی نشان میدهی پیامبر فرمود، ای حفصه از سرزنش او باز ایست که او از تو بهتر است. به پیامبر خدا رغبت کرده و تو او را ملامت میکنی و عیب میگیری. سپس به او گفت: باز گرد، خدا تو را رحمت کند که به سبب میل کردنت به رسول خدا، خدا بهشت رابر تو واجب کرد. بعد به تو خبر خواهم داد. در این حال خدای عزوجل این آیه را فرستاد: (و زن مومنی که خود را به پیامبر بخشیده باشد، هر گاه پیامبر بخواهد او را به زنی گیرد. این حکم ویژه توست نه دیگر مومنان).( تفسیر هدایت، ج ۱۰،ص۲۹۳)

[شایعه‌ها و شبهات در مورد ازدواج‌های پیامبر:]

[بسیاری در زمینه ازدواجهای پیامبر] افسانههای دروغین بسازند، ولی سن بالای پیامبر به هنگام این ازدواجها از یک سو، و شرایط خاص سنی و قبیلهای این زنان از سوی دیگر…حقیقت را آفتابی میکند و توطئههای مغرضان را فاش میسازد. بنابراین :

۱ـ ازدواجهای رسول خدا به سبب شهوت نبوده است، زیرا پیامبر عزیز اسلام از ۲۵ سالگی تا ۵۳ سالگی فقط با خدیجه زندگی کرد، زنی که هنگام ازدواج، سنش پانزده سال از حضرت بیشتر بود و پیامبر تا او را داشت با دیگری ازدواج نکرد.

۲ـ تمام قبایل علیه حضرت بودند و پیامبر باید با طراحی دقیق این وحدت نامقدس را میشکست و بهترین و سادهترین و ارزانترین و طبیعیترین راه این بود که پیامبر داماد قبایل مختلف میشد و مردم طبق رسوم آن زمان حمایت داماد را بر خود لازم میدانستند و پیامبر بدین وسیله میتوانست مشکلات راه تبلیغ دین را هموار کند.

۳ـ بعضی ازدواجها برای مبارزه با آداب و رسوم غلط بود، نظیر ازدواج پیامبر با زینب دختر عمهاش …

۴ـ پیامبر بعضی زنان را تنها عقد نمود و با آنان همبستر نشد و از بعضی قبایل تنها خواستگاری نمود و عقد هم نکرد و همین رفتارها وسیلهی ارتباط میشد.

۵ـ اگر هدف مسئلهی جنسی بود، باید، از این همه همسر، فرزندان بسیاری میداشت.

۶ـ عایشه بسیار کوچک بود که به عقد پیامبر در آمد و مدتها گذشت تا توانست همسر واقعی برای حضرت شود و اگر هدف مسایل جنسی بود آن حضرت با بچه ازدواج نمیکرد.(تفسیر نمونه،ج۱۷،ص۳۸۳)}۱

ارجاعات:

۱ـ کتاب:آموزههای جاودانه ـ درسنامه سوره مبارکه احزاب ـ نویسنده: محمد شبدینی و محمود پاکیزه ـ ناشر: معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه ـ چاپ : مرکز چاپ نمایندگی ولی فقیه در سپاه ـ چاپ اول تابستان ۱۳۹۱ـ صفحات ۱۶۰ تا۱۶۹

 



تاریخ : یکشنبه 14 شهریور 1395 | 12:31 ب.ظ | نویسنده : باب اله عزیزی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • جوان مکانیک