تبلیغات
دین وزندگی دبیرستان (نمونه دولتی مهر) شهر خدابنده - معاد را با آیات قرآن اثبات کنید.
معاد را با آیات قرآن اثبات کنید.

الف – یک موقع بحث از این می‌شود که اعتقاد به معاد، در تداوم اعتقاد به توحید است، چرا که معاد، یعنی عود و بازگشت به سوی او. حال سؤال مطرح می‌شود که آیا این خدایی که شناخته‌ایم و به او معرفت و ایمان پیدا کرده‌ایم، آیا در آیات قرآن کریم و کلام وحی‌اش، خبر قطعی از وقوع معاد داده است یا خیر؟ خب، پاسخ این است که «بله»، در قرآن کریم بیش از هزار آیه وجود دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به معاد تصریح کرده است و حتی برای عبدی که می‌خواهد استناد تعبدی داشته باشد، مکرر و با صراحت و قاطعیت فرموده است که معاد «لا ریبه فیه» می‌باشد، یعنی هیچ شک و تردید نکنید که حتماً واقع می‌شود، نه ذهنیت و وهم و خیال است و نه دروغ است:

« إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ * لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ * خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ ...» (الواقعة، 1 تا 3)

ترجمه: آن گاه كه آن واقعه (واقعه قیامت) واقع شود * كه در واقع شدن آن دروغى نیست * پایین آورنده [ى گروهى‏] و بالا برنده [ى گروهى‏] است ...

و یا آیاتی چون: «وَإِنَّ الدِّینَ لَوَاقِعٌ – همانا قیامت واقع می‌شود» - «فَیَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ - پس آن روز است كه قیامت تحقق یابد» - «إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ - كه آنچه وعده یافته‏اید قطعاً رخ خواهد داد» از آن جمله می‌باشند.

ب – اما یک موقع بحث از این می‌شود که آیا خداوند علیم و حکیم، در آیاتش راجع به معاد، به غیر از خبر، اقامه دلیل و برهان عقلی نیز نموده است یا خیر؟ پاسخ مثبت است، چنان چه در مورد توحید نیز استدلال و برهان آورده است.

بیهوده و بازیچه نبودن دنیا:

خداوند متعال استدلال می‌کند که اگر به خدای علیم و حکیم ایمان آوردید، دقت داشته باشید که لابد سرانجامی دارد و اگر معاد نباشد، خلقت به منزله بازیچه و کاری بیهوده می‌شود که خداوند متعال منزه (سبحان) از آن است:

« أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ » (المؤمنون، 115)

ترجمه: پس آیا گمان كرده‏اید كه شما را بیهوده آفریده‏ایم و شما هرگز به سوى ما بازگردانده نمى‏شوید؟

« وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا بَاطِلًا ذَلِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُوا فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ » (ص، 27)

ترجمه: و آسمان و زمین و آنچه را كه میان این دو است به باطل نیافریدیم. این گمان كسانى است كه كافر شدند، پس واى بر كافران از آتش

یکسان نبودن همگان:

اگر معاد [بازگشت به سوی او]، یا به تعبیر دیگری حساب و کتاب و ثواب و عقابی در کار نباشد، نه تنها خلقت باطل و بیهوده می‌گردد، بلکه ارسال انبیا و رسل، انزال وحی و کتاب و به طور کلی هدایت و شریعت، باطل و عبث می‌گردد، چرا که همه برای رشد، سلامت و حیات طیبه و جاویدان اخروی می‌باشد و محال است که همه یک‌سان باشند:

« قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ قُلِ اللّهُ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِیَاء لاَ یَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَى وَالْبَصِیرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ أَمْ جَعَلُواْ لِلّهِ شُرَكَاء خَلَقُواْ كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَیْهِمْ قُلِ اللّهُ خَالِقُ كُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ » (الرّعد، 16)

ترجمه: (به مشركان) بگو: چه كسى پروردگار آسمان‏ها و زمین است؟ (سپس خود) بگو: اللَّه (زیرا جوابى به غیر این نیست و آنها از روى عناد ساكت‏اند. و به عنوان انكار و استبعاد عقلى) بگو: پس آیا غیر او یاوران و سرپرستانى گرفته‏اید كه براى خودشان نیز تسلط بر سود و زیانى ندارند؟! بگو: آیا نابینا و بینا یكسانند؟ یا تاریكیها و نور برابرند؟ یا مگر براى خداوند شریكانى قرار داده‏اند كه آنها نیز همانند آفریده‏هاى خدا (چیزهایى) آفریده‏اند كه دو رقم آفرینش یا آفریده‏ها یا آفریننده‏ها بر آنها مشتبه شده (و از این رو شركا را نیز مستحق عبادت دیده‏اند)؟ بگو: (بى‏تردید) آفریننده همه چیز خداست و اوست یگانه و غالب و مسلّط كامل (بر همه اجزاء عالم هستى).

« أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ » (الزّمر، 9)

ترجمه: (آیا آن كافر اهل عذاب بهتر است) یا كسى كه ساعات شب را در حال سجود و قیام، طاعت و خضوع دارد، از (عذاب) آخرت مى‏ترسد و رحمت پروردگار خود را امیدوار است؟ بگو: آیا كسانى كه مى‏دانند با كسانى كه نمى‏دانند یكسانند؟ جز این نیست كه تنها صاحبان خرد ناب متذكر مى‌شوند.



تاریخ : سه شنبه 13 مهر 1395 | 03:34 ب.ظ | نویسنده : باب اله عزیزی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • جوان مکانیک